Zadania projektowe

Ważnym elementem zajęć powinny być prace wykonane przez uczniów w formie projektów realizowanych na zajęciach szkolnych lub poza lekcjami.

Metoda projektów jako strategia dydaktyczna to działanie najczęściej zespołowe, które pozwala uczniom na stosowanie samodzielnie wybranych metod rozwiązania problemu przy wykorzystaniu informacji pochodzących z różnych źródeł wiedzy.

Uczniowie tworzący zespól projektowy są odpowiedzialni za wykonanie zadań w ramach projektu. Nauczyciel pełni jedynie funkcję kontrolną i motywującą.

Przy realizacji projektu uczniowie powinni konsultować swoje działania z nauczycielem prowadzącym zajęcia jak również z nauczycielami innych przedmiotów co nadaje projektom wymiar interdyscyplinarny.

 

Zasady realizacji zadań projektowych

Uczniowie zostają podzieleni na zespoły projektowe 4 osobowe (3 osobowe) i wspólnie w ramach zespołu wykonują zadanie projektowe.

Temat projektu grupa ustala z nauczycielem.  Temat może zaproponować nauczyciel lub każda grupa.

Projekt dotyczy zagadnień omawianych na lekcjach informatyki w ekonomii, może również dotyczyć zagadnień z zakresu matematyki, geografii (projekt interdyscyplinarny) lub innych (ustalonych z nauczycielem).

Każda grupa może wytypować swojego lidera – ucznia, który będzie dbał o prawidłowe i terminowe wykonanie zadania, organizacje pracy w grupie i obowiązkowe kontakty (konsultacje) z nauczycielem.
Lider otrzymuje dodatkowe punkty za swoją pracę.

Każdy uczeń ma przydzielone zadania w ramach projektu, za które jest odpowiedzialny. Niezależnie od własnych zadań w ramach realizowanego projektu każdy zna wszystkie zagadnienia projektu (pytania kontrolne do projektu).
Sposób realizacji projektu grupa/lider ustala z nauczycielem (np. prezentacja multimedialna, plik w arkuszu kalkulacyjnym, baza danych, program komputerowy, strona www itp.)

 

Kryteria oceny projektu:

  • samodzielność wykonania (pytania kontrolne)
  • konsultacje z nauczycielem (realizacja uzgodnionych zagadnień)
  • terminowość wykonania
  • atrakcyjność wybranego tematu
  • stopień złożoności zagadnienia
  • różnorodność sposobów realizacji zadania
  • estetyka i czytelność wykonania
  • wykaz bibliografii

UWAGA. Uczniowie z jednej grupy projektowej mogą otrzymać różne oceny.