Temat: Bezpieczne korzystanie z ebanku
1. Bank elektroniczny (e-bank)
a) Co to jest bankowość elektroniczna ?
b) Historia bankowości elektronicznej na świecie/w Polsce
https://www.bankier.pl/wiadomosc/Tak-wygladala-pierwsza-bankowosc-internetowa-w-Polsce-7481543.html
BLIK
Google Pay
Apple Pay
Garmin Pay
d) Zakładanie konta w ebanku
Wejdź na stronę wybranego banku: sprawdź ofertę kont indywidualnych, jak założyć nowe konto.
2. Narzędzia autoryzacji transakcji w ebanku
Po wejściu na swoje konto w ebanku (login + hasło) i zdefiniowaniu transakcji (np. przelew) należy ją zatwierdzić czyli autoryzować.
W ebankach stosuje się różne narzędzia autoryzacji
a) lista haseł jednorazowych (karta zdrapka)
b) token
- urządzenie elektroniczne w postaci breloka
- aplikacja na smartfon/telefon komórkowy – tzw. token GSM
c) kod SMS (wysyłany na smartfon/komórkę)
d) autoryzacja mobilna – to najnowocześniejszy sposób wdrożony przez mBank, jest to aplikacja w smartfonie – po zalogowaniu i sprawdzeniu transakcji należy ja tylko zatwierdzić, jest wygodna i bezpieczna.
Dlaczego autoryzacja mobilna jest lepsza od kodu SMS ?
Kody SMS | Mobilna autoryzacja | |
---|---|---|
Koszt | darmowe (wyjątek: Pekao S.A. 0,20zł/szt.) | darmowa |
Wygoda (niezbędne czynności) |
|
|
Bezpieczeństwo |
|
|
źródło: https://www.najlepszekonto.pl/metody-autoryzacji-transakcji
3. Wybrane zasady bezpiecznego korzystania z kont bankowych
- używać bezpieczny komputer/laptop z programem antywirusowym i zaporą ogniową
(należy korzystać z własnych urządzeń, NIE korzytsać z komputerów publicznych – w szkole czy pracy)
- wykonywać aktualizacje systemu operacyjnego i przglądarki internetoej
- właściwe skonfigurować przeglądarkę (wg zaleceń banku)
- połączenie szyfrowane (ikona z kłódką – certyfikat)
- podać prawidłowy adres internetowy banku (weryfikacja)
- po wykonaniu operacji w ebanku wylogować się z systemu banowego
- po otrzymaniu e-maili/SMS-ów z prośbą o zalogowanie (np. w celu aktualizcaji danych, potwierdzenia tożsamości itp.) należy zignorować je – bank NIE wysyła takich wiadomości
- wszelkie podejrzane/nietypowe sytuacje zgłaszać do banku
Artykuły o bezpieczeństwie w e-banku
Jak bezpiecznie korzystać z konta bankowego? Jakie są zagrożenia i jak się przed nimi chronić?
7 zasad bezpieczeństwa bankowości mobilnej
Bezpieczeństwa bankowości elektronicznej wg PKO BP
Zadania
Co to jest protokół SSL ?
Wejdź na strone wybranego e-banku i sprawdź jakie narzędzia autoryzacji oferuje bank ?
Wejdź na strone wybranego e-banku i sprawdź jakich zasad bezpieczeństwa należy przestrzegać przy korzystaniu z konta bankowego ?
4. Operacje bankowe
- sprawdzanie stanu konta (historia konta)
- analiza wydatków
- płatności stałe (np. za energię elektryczną, gaz, czynsz, internet/TV)
- przelewy jednorazowe i za zakupy internetowe
- spłata rat kredytów
- zlecenia stałe
- doładowanie telefonu
- składanie wniosków (np. o przyznanie kredytu, wydanie karty płatniczej)
- zakładanie lokat bankowych
- zakup polis ubezpieczeniowych
- zmiana ustwień konta (np. zmiana hasła, zmina PIN-u karty, ustawienia limitów transakcyjnych)
Zadanie
Zaloguj się do e-banku (skorzystaj z wersji DEMO wybranego e-banku np. https://ca24.credit-agricole.pl/web-ca24-demo/login/login ) i wykonaj operacje:
- sprawdź saldo konta
- zdefiniuj przelew jednorazowy
- załóż nową lokatę
5. Kanały elektronicznego dostępu do usług bankowych
a) bankowość internetowa - usługa dostępu do konta bankowego przy pomocy urządzeń elektronicznych z dostępem do internetu (np.komputer, smartfon, bankomat)
b) bankowość telefoniczna – kontakt głosowy klienta z operatorem call center lub automatyczne rozpoznawanie poleceń klienta przez system IVR (system wymaga identyfikacji klienta przez podanie odpowiedniego identyfikatora)
Bezpieczny kontakt telefoniczny z bankiem => artykuł
c) bankowość mobilna – usługa dostępu do konta bankowego przy pomocy urządzeń przenośnych z dostępem do internetu (np. smartfon, tablet)
d) bankowość telewizyjna – dostęp do konta bankowego przez telewizyjną platformę cyfrową (TV Banking)
W latach 2002-2005 ten kanał komunikacji z klientami wykorzystywał w Polsce INVEST-BANK.
W roku 2013 rozwój bankowości telewizyjnej był w planach Banku Zachodniego WBK we współpracy z producentem telewizorów Samsung (telewizory typu Smart TV). Jednak prace nad tym kanałem dostępu do konta bankowego zostały na razie wstrzymane ze względu na małe zainteresowanie klientów i błędy w testowanej aplikacji – artykuł.
Usługi bankowości telefonicznej i telewizyjnej można podzielić na dwie grupy
- pasywne – klient może tylko odbierać informacje dotyczące swojego konta np. historia operacji bankowych, saldo rachunku, kursy walut, stopy oprocentowania
- aktywne – klient może zmieniać saldo rachunku np. przez wykonywanie przelewów, zakładanie lokat, definiowanie zleceń stałych